Bloggen?! Voor wie?

31-07-2013 07:07

Op 20 mei schreef Laura op haar blog www.lauradenkt.nl onderstaand (in mijn ogen) briljant stukje tekst, waarin ze volgens mij de spijker op z'n kop slaat:

Bloggen: voor jezelf of anderen?

Je hebt van die tags waarin gevraagd wordt waarom je blogt of mensen die er zelf over bloggen. Ze geven dan soms het politiek correcte antwoord dat ze púúr voor zichzelf bloggen.
Maar lieve schat, als je púúr voor jezelf blogt, waarom heb je je reactiemogelijkheid dan open staan? Waarom geef je je url aan andere mensen? Waarom schrijf je dan niet in je dagboek in plaats op internet, waar ie-de-reen het kan lezen?

Waarom willen we zo politiek correct zijn? Natuurlijk moet je in eerste instantie voor jezelf schrijven, anders houd je het niet vol. Maar reacties krijgen is toch leuk? En daar is toch ook niets ergs aan? Je gaat toch ook niet zeggen dat je geen complimenten nodig hebt? (of is dat appels met peren vergelijken?)
Mijn uitgangspunt is dat ik blog, omdat ik schrijven leuk vind, maar ook reacties krijgen is leuk. Niet alleen de complimenten, maar ook doordat het uitnodigt tot discussie en zelfs kritiek kan fijn zijn, want dat leidt alleen maar tot verbetering. Het lijkt me heel moeilijk om het bloggen vol te houden als je nooit een reactie krijgt, want het zorgt ook voor stimulatie.
Dus geef het maar toe, lief bloggertje. Je blogt niet alleen voor jezelf.


Op 22 juli 2013 begon ik deze blog-site, met de insteek dat ik het leuk vond om te schrijven en hetgeen geschreven te delen. De makkelijkste manier van delen is in dit geval dan toch echt via het internet.

Nu, op 31 juli, zijn er volgens de statistieken gewoon al 211 bezoekjes aan deze site gebracht, waarvan 117 door unieke bezoekers... Wauw, I'm impressed! Ken ik zoveel mensen dan en vinden die het dan ook nog interessant om te lezen wat ik schrijf? Schijnbaar, want 117 unieke bezoekers en 211 in totaal betekent dat er mensen ook terug zijn gekomen na een eerste bezoek. Goh, dat is leuk!

Je wordt echter van dit soort statistieken wel heel nieuwsgierig, want wie zijn er dan precies op mijn Blog wezen kijken? En wat vonden zij er dan van? Hebben ze gelachen om wat ze lazen of werden ze er door ontroerd of deed het ze eigenlijk niets? Nog een reden om reacties leuk te vinden, want dan weet je tenminste wie er waren en wie er terugkeren om je volgende blog te lezen...
Kortom: Als je dit leest, vergeet dan niet om een berichtje achter te laten! Al is het alleen maar een "I was here" in het gastenboek :)