Arretjescake

21-09-2013 12:34

Even geleden dachten we (Micha en ik) vandaag naar de Efteling te gaan, maar daar kwam wat tussen, waar ik verder niet over uit zal weiden voor nu. Het zorgde er in ieder geval wel voor dat ik een belofte in kon lossen. Voor de zomer begon heb ik op het werk geroepen dat ik na de zomervakanties op arretjescake zou trakteren. Gewoon omdat we dan met z'n allen hard gewerkt zouden hebben en natuurlijk omdat ik mijn diploma "beginnen met managen" gehaald had.

"Mijn" arretjescake is beroemd op het werk. Iedereen is er weg van. Maar ooit begon de arretjescake-gekte toen mijn moeder het een keer maakte voor mijn verjaardag. Oma had het ook meermalen gemaakt, daar had mijn moeder het recept van overgenomen. Toen nog met gewoon vet en cacaopoeder. Vanaf dat moment werd het standaard arretjescake voor mijn verjaardag. Dat is altijd zo gebleven en uitgebreid naar traktaties op het werk en allerlei andere bijzondere gebeurtenissen. Het recept was in de tussentijd door een vriendin van mijn moeder wat aangepast van cacaopoeder naar echte chocolade en van gewoon vet naar kokosvet. Veel beter! En om een beetje variatie in het geheel aan te brengen ben ik op een gegeven moment een witte variant gaan proberen. De melk- en pure chocolade werden vervangen door witte chocolade en de biscuitjes werden bostognekoeken. Ook deze versie sloeg aan en hield ik er in.

Gisteren had ik de boodschappen al gedaan. Het blijft leuk om de reactie te zien van degene achter de kassa als je 6 repen witte chocolade, 5 repen melkchocolade, 1 reep pure chocolade, 2 kuipjes slagroom, 1 pak biscuitjes en een pak bostognekoeken op de band legt. Vanillesuiker had ik nog, dus die lag er niet bij. Ook het bakpapier dat de ingredienten van een recept zou kunnen verraden lag thuis nog in de kast, dus de blik was weer geweldig. En dan maak ik er in dit geval van beide soorten maar eentje!

Vanmorgen was ik wat aan de vroege kant wakker, maar zo kon ik wel op tijd beginnen met het breken van de koekjes en het smelten van de chocolade en het kokosvet. Een uurtje later waren beide versies klaar om af te koelen en uiteindelijk in de koelkast gezet te worden. Maandag is het dus smullen geblazen! :D